Slechts vijf dagen had Miek Uittenhout om de performance True Blue te realiseren in een prachtige omgeving: de beeldentuin van het Kröller-Müller Museum. Het kunstwerk Jardin d’émail van Jean Dubuffet uit 1974 om precies te zijn. Zondag 3 augustus 2014 was het zo ver.
Samen met performers Guido Pollemans en Elsa May Averill heeft beeldend kunstenaar Miek Uittenhout twee kanten van romantiek onderzocht: het verlangen naar romantiek en de drang naar waarachtigheid. Bij dat onderzoek vormden de ideaalbeelden die Georges Seurat creëert in zijn schilderijen haar inspiratiebron. Vooraf werd de aanwezigen te verstaan gegeven dat iedere voorstelling uniek is, aangezien er veel geïmproviseerd zou worden.
(Miek Uittenhout vraagt zich voor de performance af of het goed zal gaan)
Guido hoorde ik nog opmerken, ik weet niet of het de bedoeling was dat ik het hoorde, “als het tijdens deze performance eenmaal de verkeerde kant op gaat, dan gaat het ook helemaal mis”.
Mogelijk is het omgekeerde ook het geval, ik had vanaf het begin het gevoel dat het de goede kant op ging en dat het daarna als vanzelf helemaal supergoed ging. Het was adembenemend om te zien hoe twee jonge mensen elkaar weten te verleiden met alles wat ze in zich hebben. Actrice Elsa May Averill en acteur Guido Pollemans wisten de aandacht van de aanwezigen vast te houden door de soms prachtvolle teksten af te wisselen met ruwe kreten van verlangen en hun dansende atletische mooie lijven. Gelukkig was er een happy end.
(Elsa lachte nog even naar me…)